طراحی خاص ویلا

طراحی خاص ویلا

طراحی خاص و زیبای  ویلا

طراحی خاص ویلا یعنی اینکه یک طراح زبده و با سلیقه، اقلیم منطقه را به طور کامل شناسایی کند. تا بتواند از ویژگی‌های آن به نفع معماری خاص آن بنا بهره ببرد. به‌عنوان‌مثال در اصفهان، ویلایی وجود دارد که دارای ویژگی‌های خاص و منحصر به فردیست و ما قصد داریم .در ادامه به معرفی طراحی خاص ویلای آن بپردازیم.

ساختمان ویلا سفید در اصفهان

گردشت، روستای قلعه سفید، خیابان شهید رضایی، کوچه آبشار واقع شده .که فینالیست جایزه معمار ۹۸ را توسط پدرام ایزدی بروجنی کسب کرد. این ویلا دارای طراحی خاصی است. پروژه خانه ویلا جدید سفید با ماهیت بهسازی توسط معمار جوان و خلاق پدرام ایزدی بروجنی شکل‌گرفته است.ساختمان موجود به همراه بخش‌های عمده آن در باغ ۸۳۰ متری حفظ و تقویت شده و تنها بخش‌هایی به آن اضافه شده است. تا عملکرد آن را بهبود بخشیده و با حداقل هزینه و امکانات، حداکثر بهره‌وری را در اختیار کاربر قرار دهد.
خانه ویلا سفید اصفهان یک پروژه زمینه گرا محسوب می‌شود. که ضمن گرته‌برداری از معماری بومی منطقه‌ای که در آن ایجاد شده، روایتی امروزی از بادگیر را به تصویر کشیده است.و با تلفیق مناسبی از فرم و عملکرد بهترین راه استفاده از انرژی در معماری را به کار بسته است.
کارفرما پروژه خانه ویلا سفید خواهان یک ویلای باغی آخر هفته برای به فراموشی سپردن دغدغه‌ها و خستگی‌های روزهای عادی و فضایی برای برگزاری مراسم خصوصی یا ایونت‌های غذایی بوده است؛ بنابراین طراح می‌بایست فضایی هارمونیک در ویلای جدید سفید بین درون و بیرون ایجاد می‌نمود .تا ضمن حفظ محرمیت مناسب با فرهنگ بومی منطقه، تعامل درخوری بین فضای درون و بیرون ایجاد کند.
استفاده بهینه از بادهای مطلوب در پروژه ویلا جدید سفید
طراح پروژه خانه ویلا جدید سفید توانسته است .از وزش بادهای مطلوبی چون گلبادهای تابستانی باد خراسان که از شمال شرق وزیدن می‌گیرند .و قدرت بادهای جنوب غرب، به سود طراحی ویلا جدید بهره‌برداری کرده و با استفاده از تکنولوژی تهویه متقابل پروژه را به نفع کارفرما تمام کند.

طراحی حمام در خانه ویلا سفید اصفهان

طراحی حمام در ضلع جنوبی باغ ویلا جدید سفید و پوشاندن کامل بخشی از این ضلع با یک عملکرد خدماتی، شاید اقدامی غیرمنطقی به نظر برسد. اما با دقت در این بنا با کاربری ویلا متوجه می‌شویم که چطور می‌توان با شکستن کلیشه‌ها رخدادهای بهتری را رقم زد. حمام این ویلای باغی مانند یک عایق حرارتی عمل می‌کند. که مانع از مواجهه بدنه اتاق‌خواب با فضای بیرونی شده و تعادل حرارتی در دو فصل گرم و سرد سال را به دنبال خواهد داشت.
برای دستیابی بهتر به این هدف کلیه دیوارهای خانه ویلای سفید و سقف اتاق‌خواب نیز به‌صورت دوجداره اجرا شده‌اند. می‌دانیم که این اقدام موجب راکد ماندن هوای بین جداره‌ها و کاهش تبادل حرارتی می‌شود، بر همین اساس ارتباط درون و بیرون بنا و حفظ درون‌گرایی فضای خصوصی آن موردتوجه قرار گرفته است.

طراحی استخر باغ ویلا جدید “ویلا سفید”

کمی آن‌طرف‌تر در فضای خارجی ویلا سفید شاهد وجود استخری هستیم. که ضمن برقراری دیالوگ مناسبی با ساختمان ویلا، وظیفه خود را نیز به‌عنوان یک تصفیه‌کننده و مطبوع گرداننده هوا انجام می‌دهد.
استخر موجود ظرفیتی معادل  80000 لیتر آب داشت که با تقلیل حجم آن به 24000 لیتر، هم به‌صرفه جویی در مصرف آب کمک شده و هم از باقیمانده فضای آن به‌عنوان فضایی دنج و دلنشین برای گردهمایی خانواده پایین‌تر از سطح زمین در ارتفاع _180 سانتیمتر در فصول مختلف سال بهره‌برداری‌شده است.

این فضا با بهره‌بردن از گودی موجود از باقیمانده فضای استخر، نقطه عطف دل‌انگیزی در طرح خانه ویلا جدید سفید ایجاد نموده است. انتخاب شیشه به‌عنوان متریال مناسب برای بدنه بیرونی آن باعث می‌شود. حرارت ذخیره شده آفتاب در طول روز، در هنگام شب به خارج از آن هدایت شده و دمای این فضا را در فصول مختلف سال معتدل نگه دارد.
جهت‌گیری استخر ویلا سفید اصفهان در مسیر بادهای تند جنوب غرب است. و محصور شدن آن توسط حاشیه سبز پیرامونی تا حد قابل‌توجهی از شدت آن می‌کاهد .و موجب تصفیه هوا می‌شود. پس از آن بادی که از این حاشیه عبور کرده ازروی آب استخر می‌گذرد .و در مواجهه با روزن ورودی ساختمان پنجره‌ها با شنا شیره‌ای تعبیه شده روی آن مواجه می‌شود .تا یک‌بار دیگر فیلتر شده و عملکردی مشابه با کولر آبی را با فرایندی طبیعی به اجرا درآورده و به درون ساختمان هدایت کند. به‌این‌ترتیب کاربر فضا با مطبوع‌ترین هوا در گرم‌ترین روز سال مواجه خواهد شد.

معماری ایرانی مدرن در خانه ویلا جدید اصفهان

در ضلع شمالی ویلا جدید سفید، محفظه نیمه بازی تعریف شده که ترجمه‌ای نو از فضای نارنجستان در معماری ایرانی است.
همین ضلع بادگیری با تمام مشخصات بادگیرهای ایرانی، بدون نیاز به اجرای فرم متعارف و سنتی آن تعبیه شده که آن نیز روایتی امروزی از این عنصر کارآمد است.
در این وجه ویلا باد مطلوب شمال شرق بعد از عبور از بادگیر وارد. این محفظه با سبزینگی چهارفصل شده و با عبور از میان  گیاهان معطری چون اقاقیا موجب مطبوع شدن هوای وارد شده به خانه می شود.

رویکرد معماری ارگانیک در پروژه خانه ویلای اصفهان

رویکرد ساخت پروژه خانه ویلا جدید اصفهان بازیافت با چرخه بسته بوده. تا بتواند ضمن صرفه‌جویی در هزینه، فرهنگ الگویی را برای ساخت‌وساز در منطقه ایجاد کند.
حداکثر استفاده از آجر، بلوک‌های سیمانی و مقاطع فلزی موجود در بنای قدیمی، به میزان قابل‌توجهی از هزینه‌ها کاسته و بهترین عملکرد را با کمترین هزینه در اختیار کارفرما قرار داده است.
وجه دیگری از صرفه‌جویی هزینه را در ویلا سفید می‌توان در اقدامات طراح برای بهینه‌سازی مصرف سوخت جستجو کرد. استفاده از اندود بتن برای پوشش بدنه‌های خارجی به میزان قابل‌توجهی جذب گرما را کاهش داده و در جهت اعتدال هوا کمک‌کننده است.
از سوی دیگر استفاده از آجر برای بدنه‌های داخلی خانه ویلا سفید ضمن اینکه فضا را از مزیت ظرفیت بالای حرارتی بهره‌مند می‌کند.
گرمی و صمیمیت فضا را برای یک خانواده ایرانی با زندگی در اقلیم کویری که آجر حس آشنایی دیرینه را برای آن تداعی می‌کند. به دنبال خواهد داشت.

سخن آخر

در طراحی خاص ویلا باید بتوان کلیشه‌ها را شکست و نگاهی خاص به ویلا داشت. در طراحی خاص ویلا باید از تمام پتانسیل منطقه در جهت بهبود فرایند ساخت‌وساز بهره برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت مجله

با عضویت در مجله تخصصی معماریِ استودیو طراحی پی، از جدیدترین مطالب مرتبط با طراحی با خبر شوید، بهترین های علوم مهندسی را بهتر بشناسید و اطلاعات خود را به روز نمایید.