طراحی شهرک ویلایی لاکچری

طراحی شهرک ویلایی لاکچری

طراح شهرک ویلایی لاکچری

اگر بخواهیم ویلا را تعریف کنیم، به این تعریف می‌رسیم که ویلا به خانه‌هایی گفته می‌شود که از چهار طرف ساختمان باز هستند و هیچ‌گونه ارتباطی با ساختمان‌های کناری ندارند و این تعریف در ویلا‌های داخل شهرک متفاوت است ؛چون ویلا‌های داخل شهرک همگی دارای قوانین یکسان بوده و اجبارا باید این قوانین را رعایت کنند و با وجود این که این ویلاها ارتباطی با هم ندارند ولی همه ساکنین باید قوانین را رعایت کنند. تقریبا ویلا‌های داخل شهرک همگی توسط یک شرکت یا بعضی از موسسات ساخته می‌شوند و به مشتریان واگذار می‌شوند.

نکات مهم در طراحی شهرک ویلایی

. واحدهای ویلایی در یک شهرک در عین استقلال فضایی و کالبدی، تابع قوانین عمومی و کلی هستند. مناطقی که دارای آب و هوای معتدل و مرطوب خواهندبود، دارای پتانسیل بیشتری برای ساخت شهرک ویلایی دارند.اگرچه سود جویی برخی افراد و نبود ضوابط بازدارنده منجر به تخریب منابع طبیعی بسیار در این مناطق شده است. شهرک ها می توانند مجموعه ای از ویلاآپارتمان ها باشند، یا به صورت ساختمان های ویلایی تک واحدی با فضای باز و نیمه باز مستقل تعریف شوند.توضیحات بالا تنها خلاصه ای از خصوصیات شهرک‌های ویلایی است و در ادامه به تکمیل توضیحات می‌پردازیم.
بعضی افراد با دیدن شرایط ویلا‌های شهرکی از این قوانین ایراد می‌گیرند و احساس نا رضایتی می‌کنند. ولی باید این را بگوییم که شهرک‌ها مزایایی هم دارند که می‌توانند شما را راضی کند تا به سراغ شهرک‌های ویلایی بروید این مزایا عبارت است: برای کمتر شدن هزینه ساخت شهرک های ویلایی حتی از کوچکترین فضاها هم استفاده می کنند و تقریبا تمامی ویلاهای شهرکی را با طراحی یکسان انجام می دهند و برای تهیه مصالح مورد نیاز به دلیل حجم بالا و تعداد بالای ویلاها هزینه بسیار کم تر می‌شود و همین باعث شده تا هزینه تمام شده برای ویلای شما خیلی کمتر شود.
همچنین ازآنجاکه حداقل تسهیلات در زمینه بهداشتی، گرمایشی و سرمایشی، آب و فاضلاب و گاز برای فضاهای اقامتی و تفریحی و ورزشی موردنیاز است و مجوز‌های مربوطه دارای دردسرهای زیادی است، ولی تمامی‌این موارد در شهرک‌های ویلایی به عهده ی شرکت‌های سازنده است و دیگر نیازی به نگرانی نیست.

امنیت شهرک ویلایی

همچنین ویلا‌های داخل شهرک دارای امنیت بالایی هستند واین امنیت از ویلا‌های معمولی بیشتر است. معمولا در ساخت این شهرک ها از سیستم نگهبانی و حراست استفاده می‌کنند تا از ورود افراد ناشناس به داخل شهرک جلوگیری کنند. تا شما حتی با حضور نداشتن در ویلا هیچ نگرانی نداشته باشید.ایجاد این امنیت به طرق مختلف حاصل می شود.پاسگاه پلیس و نیروی انتظامی، ایست های بازرسی و نگهبانی ها در نقاط مختلف، امنیت شهرک را بالا می برد.کلینیک های درمانی و داروخانه های شبانه روزی نیز به امنیت فضاها در تمام ساعات شبانه روز کمک می کنند.در مجموع امنیت خانه های ویلایی در شهرک، در مقایسه با تک ویلاها در نواحی دیگر، بالاتر است.

بهترین مکان‌ها برای شهرک ویلایی

همان‌طور که قبلاً ذکر شد اجرای شهرک ویلایی در مناطق ییلاقی و گاهی بکر و طبیعی صورت می‌گیرد؛ بنابراین عوارض طبیعی، شیب‌ها، وجود پوشش گیاهی انبوه در این مناطق دور از انتظار نیست. نقشه توپوگرافی و برداشت دقیق وضع موجود باید مبنای طراحی جانمایی‌ها در شهرک ویلایی قرار گیرد. به‌طورکلی طراحی پایدار ویلا و کاهش هزینه‌های ساخت ویلا باید در اولویت طرح قرار داشته باشد. ازاین‌رو تا حد ممکن باید طرح شهرک ویلایی، منطبق با ویژگی‌های طبیعی سایت باشد. با اینکه در نگاه اول ممکن است وجود پستی بلندی‌ها به‌عنوان مشکل و تهدید به نظر آید اما با طرح‌های ابتکاری و خلاقانه می‌توان این تهدید را تبدیل به فرصت برای فضاسازی‌های متنوع کرد.
ساخت شهرک ویلایی ساحلی در کرانه دریاها و اقیانوس‌ها رواج دارد. طراحی ویلا ساحلی دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که در واحدهای ویلایی شهرک به چشم می‌خورند. تراس‌های بزرگ، بازشوهای وسیع رو به نسیم دریا و رنگ‌های روشن به طرح‌های شهرک‌سازی ویلایی هویت منحصربه‌فردی می‌بخشند.

شرایط شهرک سازی

هر شهرکی بنا بر وسعت، نوع و تعداد واحدهای ویلایی دارای یک برنامه فیزیکی مشخص است. باید نیازهای سکونتی، فضایی و تفریحی و بهداشت و امنیت ساکنان را مدنظر قرار گیرد. لیست فضاهای موردنیاز، تعداد واحدهای ویلا، فضاهای خدماتی، راه‌های ارتباطی، نحوه دسترسی از ورودی اصلی، جز این برنامه هستند. این لیست واحدهای مسکونی، حراست و نگهبانی، سالن‌ها و مکان‌های ورزشی و تفریحی و مراکز خرید محدود اما چندمنظوره، مرکز بهداشت و سلامت و انتظامی را در برمی‌گیرد.

همچنین مدیریت مسائل امنیتی و اشرافیت واحدها نسبت به یکدیگر، مکان و مشخصات تأسیسات و منابع تأمین‌کننده انرژی در این برنامه دخیل هستند. مساحت، تعداد و نوع خدمت‌رسانی این مراکز بسته به وسعت و نوع طراحی شهرک و تعداد ساکنان می‌باشد.
یکی از اصلی‌ترین دلیل طراحی و ساخت ویلا بهره‌مندی از طبیعت و دید و مناظر جذاب است. در جهت‌گیری کلی، ترازهای ارتفاعی و سطح‌بندی قطعات واحدهای ویلایی در طراحی شهرک ویلایی مهم هستند. علاوه بر مسائل اقلیمی باید جذابیت‌های منطقه را نیز مدنظر قرار گیرد. به‌عنوان‌مثال یک جنگل، دریا، رودخانه، کوه و … به‌عنوان المان‌های طبیعی باید در نظر گرفته شوند. دسترسی به آنها، امن ساختن مسیرهای منتهی به آن و امکان دیدهای وسیع به آن، خط و خطوط اصلی طراحی شهرک را تعریف می‌کند.
طراحی ویلا ذاتاً یک طراحی آزاد و خلاقانه است. وجود چهار نما و فضای باز پیرامون آن و عدم محدودیت‌های همسایگی و ضوابط و تراکم‌های شهری باعث امکان اجرای طرح‌های متنوع و جذاب می‌شود. رویکرد سری‌سازی و پیش ساختگی می‌تواند به‌خوبی برای این مجموعه ویلاها در نظر گرفته شود. استفاده از تکنولوژی‌های نوین در آنها سرعت و کیفیت ساخت شهرک‌های ویلایی را ارتقا می‌دهد. طراحی ویلا در شهرک می‌تواند دارای طرح‌های ابتکاری و خلاقانه منحصربه‌فردی نیز باشد. فضای باز پیرامون ویلاها، این امر را میسر می‌کند.

سخن آخر

ساخت شهرک ویلایی در مناطق شمالی ایران رواج بیشتری دارد. طراحی و ساخت ویلا در شمال در غالب مجتمع‌هایی ویلایی، اراضی زیادی را تحت اشغال خود درآورده است. به همین منوال فرصت‌های بی‌شماری را جهت سرمایه‌گذاری در این مناطق فراهم آورده است.برای طراحی شهرک ویلایی لاکچری حتما از یک تیم متخصص و باتجربه کمک بگیرید تا در کوتاه‌ترین زمین بهترین و مفیدترین طراحی را در اختیار داشته باشید.هزینه برای طراحی شهرک ویلایی می‌تواند بسیار زیاد باشد،پس در انتخاب طراحان دقت زیادی به عمل آورید.هرچه طراحی زیباتر صورت بگیرد فروش شهرک نیز رونق بیشتری میگیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت مجله

با عضویت در مجله تخصصی معماریِ استودیو طراحی پی، از جدیدترین مطالب مرتبط با طراحی با خبر شوید، بهترین های علوم مهندسی را بهتر بشناسید و اطلاعات خود را به روز نمایید.