طراحی شهرک ویلایی کلاسیک

طراحی شهرک ویلایی کلاسیک

طراح شهرک ویلایی کلاسیک

معماری بناها در روم باستان طرف‌داران بسیاری داشته که برای هر بنا نشان دهنده شکوه و عظمت آن بوده است. از همان زمان عدة زیادی حتی در ایران علاقه‌مند شده بودند خانه‌های خود را به سبک بناهای رومی بسازند حتی تعدادی از فرماندهان در گذشته اقدام به این کار کردند.همان طور که می‌دانید ویلا به بنایی می‌گویند که از اطراف با ساختمان دیگری تماس نداشته باشد. و از هر چهار طرف خالی بماند. ویلاها سبک‌های متفاوتی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به سبک‌های مدرن و کلاسیک اشاره کرد.
امروزه سبک کلاسیک بسیار قابل توجه بوده و حتی برای شهرک‌ها نیز این سبک طرف‌داران زیادی دارد، طراحی یک شهرک ویلایی را باید به تیمی متخصص بسپارید تا از به وجود آمدن نقص در سازه‌های شهرک جلوگیری شود، یک طراح متخصص ابتدا نیازهای کارفرما را در نظر می‌گیرد و برای برطرف شدن نیاز او و هدفش از سفارش طراحی ویلا، تمام تلاش خود را به کار می‌بندد.

اصول طراحی کلاسیک

نمای ویلا
شهرک ویلایی کلاسیک از ویلاهایی ساخته شده که سبکی رومی دارند. در نمای این ویلاها از خطوط قوسی استفاده زیادی می‌شود. گاهی نیز گچ‌بری‌های تزئینی متعددی در سقف درب‌های ورودی قابل مشاهده است. اکثراً دارای ستون‌های سنگی بلندی هستند استفاده از تقارن در این سبک مشهود است .گاهی دو گلدان یک مدل را در کناره‌های در قرار می‌دهند. طراح، نمای ویلای کلاسیک را معمولاً از جنس سنگ طراحی می‌کند مصالح نما رنگ‌های روشنی مثل کرم و سفید یا طلایی را دارند.
یک نمای کلاسیک بیانگر شکوه و عظمت آن ویلا خواهد بود در نگاه اول ابهت آن، چشم‌ها را به خود خیره می‌کند .و سرستون‌های باشکوه و طاق‌های برجسته در این سبک خودنمایی می‌کنند. همان طور که گفتیم ویلای کلاسیک از تقارنی برخوردار است که درب ورودی مرکز تقارن است .و گاه به صورت برآمده و یا گاه به صورت فرورفته قرار گرفته است. این درب‌ها معمولاً به واسطه پله‌هایی عریض و پهن از که از اطراف با ستون‌ها مزین شده‌اند، از سطح صاف زمین فاصله می‌گیرد.

کثرت و تعدد

کثرت گرایی از جمله ویژگی‌های شاخص سبک کلاسیک است تعدد ستون‌ها و پنجره‌های متقارن و یا گچ‌بری‌های هماهنگ می‌تواند گویای چنین مسئله‌ای باشد.
تزئینات و جزئیات فراوان
تزئینات به وفور در این ساختمان‌ها مشاهده می‌شود مثلاً استفاده از سرستون‌ها، کتیبه‌ها، ستون‌ها، گچ‌بری‌ها، پایه ستون و حجاری‌ها تأییدی برجسته بر این مطلب است. سیستم در داخل ویلاهای کلاسیک از آینه‌کاری‌ها، تزئینات و تجملات استفاده زیادی می‌شود. حتی مبلمان و وسایل داخل خانه نیز به سبک کلاسیک و با تزئینات زیاد چیده می‌شوند.

سقف‌های بلند

ویلاهای کلاسیک سقف‌های بلند و حجم‌های زیادی دارند که از قدیم طراحی این سبک‌ها نشان دهنده ابهت و عظمت این بناها بوده است. این سقف‌ها در نمای ویلا نیز بی تأثیر نبوده و باعث افزایش شکوه نما می‌شود.

محدودیت سطوح شیشه‌خور

همان طور که میدانید در ویلاهای مدرن اغلب از پنجره‌های شیشه‌ای سرتاسری استفاده می‌شد اما در اینجا کاملاً برعکس است و ویلاهای کلاسیک برای سطوح شیشه‌خور محدودیت زیادی دارند و اکثراً از اجسام صلب و سنگین استفاده می‌کنند.

حجم‌های محدود

صولاً برای ویلاهای کلاسیک از حجم‌های متنوع و گسترده استفاده نمی‌شود. و غالباً حجم مورد استفاده همان مکعب مستطیل خواهد بود.

متریال

یک طراح به خوبی می‌داند که متریال مورد استفاده سبک‌های کلاسیک اغلب سنگ هستند. حال گاهی سنگ مرمر گاهی تراورتن. علاوه بر نما در داخل ویلا نیز از سنگ‌ها استفاده زیادی می‌شود، گاهی عده‌ای به دلیل هزینه بالای سنگ، ترجیح می‌دهند از سیمان سفید استفاده کنند. که این نیز گزینه زیبا و مقرون به صرفه‌ای برای ویلاهای کلاسیک خواهد بود.

نورپردازی

نور پردازی از عوامل مهم زیباسازی در ویلا است. طراح بااستعداد به خوبی می‌داند که ویلای کلاسیک نورپردازی نقطه‌ای و کانونی دارد تا بتواند المان‌های زیبایی را برجسته‌تر نشان دهد.

پلان شهرک

همان طور که میدانید پلان شهرک متشکل از پلان ویلاها خواهد بود در سبک کلاسیک بر خلاف سبک مدرن که به صورتی باز و نامحدود است، فضاها بسته و محدود هستند. و از یک مرکز شروع به طراحی می‌شود. و فضاها بسته و کم نور هستند یک شهرک کلاسیک مجموعه‌ای از ویلاهای کلاسیک با طراحی متقارن خواهد بود. بهتر است پلان هر طبقه از ویلا به صورت جدا طراحی شود.
در شهرک‌های کلاسیک طراح حتماً باید به زیرساخت‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشد. یک شهرک زیبا بدون امکانات اولیه، شهرکی ناقص خواهد بود. طراح باید به کانال کشی، جدول کشی، امکانات آب و گاز و برق توجه زیادی نشان دهد. تا ساکنین از سکونت در شهرک به طور کامل راضی باشند.
شهرک‌های کلاسیک پر شکوه و با عظمت هستند. در این شهرک‌ها متریال و مصالح گران قیمتی استفاده می‌شود. و ویلاها همه مملو از وسایل گران قیمت و زینتی هستند. پس نگهبان برای این شهرک‌ها از واجبات بوده و طراح باید درب ورودی را همراه با اتاق نگهبانی طراحی کند. تا امنیت شهرک به طور کامل برقرار شود.
درب ورودی چنین شهرک‌هایی باید نشان دهنده سبک آن باشد. مثلاً بهتر است درب‌های آهنی یا فرفورژه با تزئینات زیاد و ابعاد بزرگ برای ورودی آن‌ها در نظر بگیرند.

فضای سبز

فضای سبز هر ویلا در شهرک بسیار مهم بوده و باید متناسب با سبک کلاسیک باشد. به طور مثال از گل‌ها و گیاهان متقارن در شهرک استفاده شود .تا زیبایی آن دو چندان گردد. در کنار مسیرهای رفت و آمد و خیابان‌های شهرک می‌توان از درخت‌های منظم و یک شکل استفاده کرد.اگر شهرک در کنار ساحل بود و یا در جایی قرار داشت که خاک مناسبی برای پرورش گل‌ها و گیاهان نداشت. طراح می‌تواند سبدهای گل تزئینی و یا از گل‌ها و گیاهان مقاوم استفاده کند. هم چنین قراردادن یک پارک یا فضای سبز در شهرک برای بازی کودکان، طرح آن را تکمیل می‌کند.
اگر شهرک در مسیر شیب داری قرار داشت طراح محل عبور و مرور را باید به طور کامل به وجود بیاورد تا مشکلی برای ساکنین پیش نیاید.

سخن آخر

طراحی شهرک ویلایی را به تیمی متخصص و باتجربه بسپارید تا از اتلاف هزینه و زمان پیشگیری شود. و شهرک به طور کامل و زیبا ایجاد گردد ترجیحاً طراح باید طراحی را در ابتدای فصل بهار به اتمام برساند تا در فصل تابستان که آب و هوا مناسب است، ساخت و ساز صورت بگیرد. هزینه طراحی نیز متفاوت است و بستگی به طراح و نوع طراحی خواهد داشت. دقت در هر انتخاب می‌تواند شما را به هدف نزدیک‌تر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت مجله

با عضویت در مجله تخصصی معماریِ استودیو طراحی پی، از جدیدترین مطالب مرتبط با طراحی با خبر شوید، بهترین های علوم مهندسی را بهتر بشناسید و اطلاعات خود را به روز نمایید.