طراحی شهرک ویلایی

طراحی شهرک ویلایی

طراح شهرک ویلایی

نفع اقتصادی برای عدة زیادی مهم بوده و هست. گاهی طراحی و ساخت ویلا در مکان‌هایی خوش‌آب‌وهوا نفع اقتصادی زیادی داشته ازاین‌رو در صورت نفع بردن از کرایه دادن این مکان‌ها افراد ایده‌پرداز و ریسک‌پذیر که به دنبال سرمایه‌گذاری هستند به فکر طراحی و ساخت شهرک ویلایی می‌پردازند. ویلا به مکان‌هایی گفته می‌شود که از هر چهار طرف باز باشند و در جوار ساختمان دیگری نباشند. اصل این واژه رومی بوده و از معماری آن زمان استفاده زیادی می‌شود جدیداً به سبک این معماری سبک کلاسیک می‌گویند.
سبک دیگری برای ویلاها وجود دارد که با پیشرفت تکنولوژی هماهنگی زیادی پیدا می‌کند. سبک مدرن نام این مدل از ویلاها خواهد بود که دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. شهرک‌های ویلایی می‌توانند از ویلاهای به دو سبک بالا یا سبک روستیک ساخته شوند. عامل مهم در این نکته این است که برای زیباتر شدن شهرک‌های ویلایی اکثر ویلاهای شهرک را به یک سبک می‌سازند تا از نظم کافی برخوردار باشند. نمای شهرک در این گزینه بسیار زیبا خواهد شد.

انواع سبک در طراحی شهرک ویلایی

سبک کلاسیک

در این سبک ویلاهای شهرک همه از نمایی سنگی ساخته شده‌اند. استفاده از سرستون‌های سنگی و تزئینات زیاد در نما به‌وفور دیده می‌شود در سبک کلاسیک تقارن بسیار مهم بوده و تکثر اشیا و تزئینات در حول یک مرکز تقارن که اکثراً درب ورودی آنها بوده شکل می‌گیرند. این مثال قرار داشتن دو گلدان بزرگ در اطراف درب ورودی به‌صورت قرینه یا دو ستون بزرگ سنگی در همین قسمت یا پنجره ها که به صورت دو به دو و قرینه شکل می‌گیرند.
در این سبک از رنگ های خنثی در ترکیب با رنگ هایی مثل نقره ای و یا طلایی استفاده می‌شود. در سبک کلاسیک سقف ویلاها بسیار بلند بوده و همین عامل است که باعث دلگیر نشدن فضای داخل ویلا خواهدشد. قرارداشت یک مبلمان راحتی با تزئینات و اکسسوری ها در این ویلاها به زیباتر شدن هرچه بیشتر آنها کمک می‌کند. سبک کلاسیک بیشتر در طراحی شهرک ویلایی ساحلی به چشم می‌خورد.طراحان برای شهرک های ویلایی کلاسیک، درب های ورودی چوبی یا فلزی با تراشکاری و تزئینات زیبا استفاده می‌کنند اتاق نگهبانی شهرک نیز در کنار درب ورودی آن به سبکی کلاسیک طراحی خواهد شد.

سبک مدرن

شهرک ویلایی به سبک مدرن از ویلاهای ساخته می‌شود که سبکی مدرن دارند در این سبک هیچ خبری از تزئینات و تجملات یا ستون‌های بلند سنگی نیست. ویلا در سبک مدرن معمولاً از رنگ‌های شیری، مشکی، سفید و یا شبیه این‌ها ساخته می‌شوند. حجم‌ها همه ساده هستند و هیچ خط منحنی و زاویه داری در این ویلاها وجود ندارد، بیشتر حجم‌ها مستطیل و مربع بوده. این سبک، سبک سادگی است و از نمایی کاملاً ساده با پنجره‌های سرتاسری از جنس شیشه که بیشتر نمای ویلا را در برگرفته، ساخته می‌شوند. در سبک‌های مدرن معمولاً درب‌های ورودی به داخل فرو می‌روند تا از اذیت شدن ساکنین به هنگام تابش نور خورشید جلوگیری شود. البته این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که ویلاهای مدرن برخلاف ویلاهای کلاسیک بسیار نورگیر خواهند بود. مصالح در این ویلاها محدود بوده و از دو یا سه قلم تشکیل می‌شود.
انواع ویلاها در شهرک ویلایی

ویلای دوبلکس

گاهی شهرک ویلایی را متشکل از انواع ویلاها می‌سازند. برای مثال ویلاهای دوبلکس از طرف‌داران خاصی برخوردار است. این‌گونه ویلاها را می‌توان به هر سبکی طراحی کرد و از دو پلان همکف و طبقه دوم یا همکف و یک نیم پیلوت ساخته می‌شوند. ویلاهای دوبلکس ازآن‌جهت که می‌توان در تراسی که ارتفاع بالاتری دارد. به تماشای مناظر پرداخت مورد اهمیت قرار دارد. ویلاهای دوبلکس نیز سقف بلندی دارند و کاملاً مناسب برای خانواده‌های پرجمعیت بوده‌اند.

ویلای تریبلکس

این‌گونه ویلاها از سه مرحله پلان برای طراحی تشکیل می‌شوند پلان طبقه همکف، اول و دوم و یا حتی سوم. ویلاهای تریبلکس گاه می‌تواند اتاق‌های بسیاری برای خانواده‌های پرجمعیت داشته باشد. گاهی نیز می‌تواند از سالن‌های بزرگ برای برگزاری میهمانی‌های مجلل برخوردار باشد. این‌گونه ویلاها به دو سبک مدرن و کلاسیک طراحی می‌شوند. و برای افرادی که می‌خواهند شریکی ویلا داشته باشند گزینة بسیار مناسبی بوده است.

ویلاهای استخر دار

طراح می‌تواند برای شهرک ویلایی یک استخر همگانی طراحی کند یا می‌تواند در هر ویلا یک استخر قرار بدهد. تا ساکنین از تفریحات آبی و شنا استفاده کنند. قرارداشتن استخر در تراس ویلاها می‌تواند به لاکچری شدن شهرک کمک بسیاری کند. اگر طراح استخرها در کنار ویلا قرار دهد. باید در زاویه‌ای باشد که ساختمان ویلا به‌عنوان یک سقف یا محافظ روی استخر سایه بیندازد تا بارندگی‌ها و تغییرات دمایی استخر را فرسوده نکند.

طراحی شهرک‌های ویلایی ساحلی

در این شهرک‌ها دست طراح باز است و می‌تواند به هر سبکی آنها را طراحی کند. اما زیبایی شهرک‌های ویلایی ساحلی با سبک کلاسیک دوچندان خواهد شد در این شهرک‌ها طراح باید سعی کند که ویلاها همه در یک سمت‌وسو ساخته شده باشند و همه از یک چشم‌انداز برای دریا برخوردار شوند یا به معنای دیگر ویلاها جلوی چشم‌انداز یکدیگر را نگیرند.
هوا در مناطق ساحلی بسیار شرجی است و امکان تخریب ویلاها با رطوبت وجود دارد. برای پیشگیری در این زمینه طراح باید ویلاها را از مصالح مقاوم طراحی کند .و دیوارهای ویلا عایق رطوبت باشند. هم چنین به دلیل گرما و شرجی بودن، هوا در این مناطق بسیار گرم می‌شود. و در فصل تابستان باید سیستم خنک‌کننده ویلاها بسیار قوی طراحی شود که ساکنین بتوانند اقامت خوشی را در آنها سپری کنند. طراحی یک پیست دوچرخه‌سواری برای شهرک‌های ساحلی می‌تواند شهرک را زیبا و پرکاربرد کند. زیرساخت شهرک‌های ویلایی در ساحل اهمیت ویژه‌ای دارد. و پی‌ریزی و پی‌کنی‌ها باید بسیار مقاوم صورت بگیرد.

شهرک‌های ویلایی جنگلی

در این شهرک‌ها طراح سعی می‌کند سبک ویلاها به جنگل بسیار نزدیک باشد .مثلاً سبک‌های مدرن و روستیک برای شهرک‌های جنگلی بسیار پرکاربرد و متناسب است. سبک مدرن به این دلیل که دارای پنجره‌های سرتاسری شیشه‌ای است. که ساکنین می‌تواند چشم‌انداز بسیار گسترده و زیبایی را از نمای جنگل داشته باشند. هم چنین برای گرفتن آفتاب، طراح می‌تواند تراس‌های بزرگی را برای این ویلاها طراحی کند. تا ساکنین علاوه بر لذت بردن از طبیعت جنگل از نعمت آفتاب نیز استفاده کنند.

هوا در جنگل سردتر است. پس طراح می‌بایست سیستم گرم‌کننده قدرتمندی را برای ویلاهای جنگلی طراحی کند. گاهی شهرک‌های ویلایی جنگلی در دامنه کوه قرار می‌گیرند .که در این حالت نیز طراح می‌تواند .قسمتی از ویلاها را که در سطح قرار گرفته طراحی کند. و برای سایر قسمت‌های ویلا پایه‌های محکمی را قرار دهد تا در هزینه گودبرداری صرفه‌جویی به عمل آورد.در این شهرک‌ها به علت وجود بارندگی باید گودال‌هایی کنار ویلاها ساخته شود. تا از تجمع آب زیر ویلاها جلوگیری شود گاهی هم می‌توان از کانال‌کشی برای هدایت آب باران بهره گرفت.

زیرساخت شهرک‌های ویلایی

قبل از طراحی یک شهرک ویلایی تیم طراحی هدف کارفرما از طراحی و ساخت شهرک را جویا می‌شوند. تا طراحی با هدف مشخصی صورت بگیرد و شهرک بلااستفاده نماند. مهندسین برق و گاز و آب نیز در طراحی زیرساخت و امکانات اولیه شهرک کمک بسیاری می‌کنند. تا ساکنین از امکانات اولیه آب و برق و گاز به‌راحتی برخوردار باشند. بهتر است کارفرما مجوزهای لازم را در این حوزه بگیرد. تا در هنگام ساخت‌وساز به مشکل برنخورد.

هزینه طراحی شهرک‌های ویلایی

طراحی شهرک ویلایی را یک نفر انجام نمی‌دهد که قیمت مصوبی داشته باشد. معمولاً طراحی این شهرک‌ها را یک تیم متشکل از انواع مهندسان به عهده می‌گیرند. که در هزینه باید دستمزد تمام مهندسان در نظر گرفته شود. هزینه‌ها بسته به ابعاد شهرک، امکانات و نوع طراحی متفاوت خواهد بود. اما برای پیشگیری از اتلاف وقت و هزینه‌ها پیشنهاد می‌کنیم. که طراحی چنین شهرکی را به تیمی متخصص و باتجربه بسپارید.

خلاقیت در طراحی شهرک

طراح خلاق برای زیبا و کامل‌تر شدن طراحی خود می‌تواند از نورپردازی‌های خلاقانه برای ویلاها و شهرک بهره بگیرد. به طور مثال نورها در شهرک باید به‌گونه‌ای تنظیم شود .که مانعی برای تردد در شب نباشد و همه‌جا روشن و قابل دیدن باشد. استفاده از نورپردازی برای زیباتر شدن ویلاها در این حوزه قرار می‌گیرد.
گاهی قرار داشتن یک میدان اصلی در شهرک و بولوارهای منشعب از آن به شهرک نظم می‌دهد. قرار داشتن آب‌نماهای زیبا در میدان اصلی و یا محوطه چندین ویلا به طراوت و شکوه شهرک می‌افزاید. خلاقیت در طراحی فضای سبز شهرک نیز بسیار مهم است برای مثال اگر شهرک در ساحل قرار می‌گیرد. و خاک مناسب برای پرورش گل‌ها و گیاهان ندارد می‌تواند. از سبدهای گل تزئینی یا طراحی یک چمن مصنوعی و فضای بازی جداگانه برای کودکان بهره بگیرد. طراحی آلاچیق در محوطه ویلاها به زیبایی آنها کمک بسیاری خواهد کرد.

سخن پایانی

در انتها برای طراحی شهرک ویلایی حتماً از تیمی با خلاقیت بالا کمک بگیرید. قبل از اقدام به طراحی مطالعه کنید. و در زمینه‌های گوناگون مشورت بگیرید.تا از هدررفتن وقت و هزینه جلوگیری شود. حتماً طوری برنامه‌ریزی کنید که در ابتدای فصل بهار طراحی به اتمام برسد. چون این فصل و فصل تابستان مناسب‌ترین هوا را برای ساخت‌وساز خواهد داشت. طراحی یک شهرک ویلایی نیازمند به‌کارگیری استعداد و دانش بسیاری است که باید کاملاً به‌روز باشد. تا بهترین شهرک با زیرساخت‌های مناسب ارائه شود. قبل از اقدام به طراحی هدف خود را مشخص کنید تا طراحان با انگیزه بهتری اقدام به طراحی شهرک کنند. طراحی شهرک ویلایی در ابتدا حتما به یک برآورد هزینه نیز نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت مجله

با عضویت در مجله تخصصی معماریِ استودیو طراحی پی، از جدیدترین مطالب مرتبط با طراحی با خبر شوید، بهترین های علوم مهندسی را بهتر بشناسید و اطلاعات خود را به روز نمایید.