طراحی ویلای استخر دار

طراح ویلای استخر دار

یکی از نکات جالب راجع به آب، این است که نگاه کردن به آن سبب می‌شود مغز احساس آرامش و راحتی داشته باشد، نگاه کردن به رنگ آبی آب که نشات گرفته از سایه آسمان در آن خواهد بود احساس اضطراب و افسردگی را از انسان ها دور می‌کند و حس نشاط و شادمانی به آن‌ها دست میدهد. از فواید شنا کردن که هر چه بگویم کم است، شنا کردن در استخری در ساختمان و ویلای خودتان قرارداشته باشد آرامشی وصف ناپذیر را در گرو خود دارد. به طور کلی شنا کردن ماهیچه های بدن را تقویت کرده و باعث به تعادل رسیدن ضربان قلب و فشار خون می‌شود.

انواع ویلای استخردار

ویلاهای استخر دار دو نوع متفاوت دارند، نوع اول دارای استخرهای سرپوشیده در داخل ویلا و نوع دوم دارای استخرهای سرباز در کنار ساختمان ویلا هستند. به طور کلی استخر داشتن در ویلا یا همان ساختمانی که برای اوقات فراغت خود و استراحت به آنجا می‌روید بسیار ایده آل خواهد بود و هزینه بر است معمولاً همة افراد صاحب ویلا توانایی داشتن استخر در داخل ویلای خود را ندارند علاوه بر هزینه‌های ساخت استخر به نظافت و سیستم‌های تعویض و تصفیه آب نیاز دارد که فرآیندی مشکل و هزینه بر است.
در ابتدا باید مشخص شود که استخر مورد نیاز برای کارفرما رو باز است یا بسته اگر روباز باشد باید در محوطه ویلا یا حیاط خلوت ساخته شود و اگر تمایل به استخر رو بسته باشد باید استخر در داخل ویلا ساخته شود. برخی از ویلاهای لاکچری نیز وجود دارند که استخر در تراس آنها ساخته می‌شود و به زیبایی ویلا افزوده می‌گردد.

اصول طراحی استخر برای ویلا

شکل استخر
استخر را بسته به سلیقه کارفرما به هر فرمی می‌توان ساخت اما باید متناسب با سبک ویلا باشد. باید بدانید که بهترین فرم استخر از لحاظ صرفه جویی در هزینه، آب بندی و نظافت، استخر مستطیل شکل است، البته عدة زیادی هستند که علاقه به داشتن ویلاهای زاویه دار و یا دایره و منحنی دارند، این مدل استخرها نیز طرف‌داران ویژة خود را دارند.

نمای استخر

تا همین چند سال پیش استخرها را در کف دفن می‌کردند و فقط از رو می‌شد آن‌ها را دید اما بعد از گذشت چندی طراحان خلاق انواع جدیدی از استخرها را طراحی کردند مثلاً استخرهایی در طبقات بالا که کف شفاف دارند و از زیر قابل مشاهده خواهند بود یا استخرهایی که دیواره‌های شفاف داشته باشند و یا از اطراف یا پوشش گیاهی پوشانده شده باشند، این‌ها همه باعث می‌شوند که استخر به نقطه عطف ساختمان تبدیل شود. هم چنین در کشور ما نیز از طراحی‌های سنتی ایرانی برای استخرها استفاده می‌شود که این نیز خود نمایی لاکچری به ویلا خواهد داد و یاد آور استخرهای قدیمی و نوستالژیک خواهد بود.

محل استخر

ازجمله نکاتی که طراح باید به آن توجه زیادی کند قرار درست جایگاه استخر است، استخر باید در جایی قرار داشته باشد که حریم خصوصی ساکنین ویلا حفظ شود و یا در جایی باشد که روزانه آفتاب‌گیر شود. و فقط شب‌ها به نورهای مصنوعی نیاز داشته باشد. گاهی در ویلاهای مدرن ساکنین ترجیح می‌دهند که استخر در تراس اتاق‌خواب‌ها در طبقات بالا قرار داشته باشد، برای بعضی خانواده‌ها هم وجود استخر در محوطه ویلا با اهمیت است.
ابعاد استخر
اندازه استخر بسته به شرایط می‌تواند متفاوت باشد مثلاً این که استخر به چه منظور ساخته می‌شود یا کارفرما چه ابعادی از زمین را برای استخر در نظرمی گیرد و یا چه تعدادی می‌خواهند از استخر استفاده کنند، همه این عوامل در ابعاد استخر مؤثر هستند.

سازه استخر

مهم‌ترین موضوعی که باعث کاهش هزینه‌ها در تعمیرات می‌شود سازه استخر است. طول و عرض و ارتفاع استخر در سازه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. می‌توان از مصالح متفاوتی برای سازه استفاده کرد اما بتن مسلح با مقاومت بالایی که در برابر رطوبت دارد. و طول عمر زیاد می‌تواند. به‌صرفه‌ترین انتخاب ممکن باشد. البته اگر بخواهید استخر را در طبقات بالا و با وزن پایین دیواره‌ها بسازید. استفاده از اسکلت فلزی یا فایبرگلاس هم توصیه می‌شود.

عایق و آب بندی استخر

از جمله نکاتی که باید به آن توجه شود عایق استخر است .این عایق باید در برابر رطوبت، تغییر سریع دما، نمک‌ها و املاح و غیره کاملاً مقاوم باشد .تا در هزینه‌ها و وقت اتلاف نشود. همان‌طور که گفتیم اگر سازه بتنی باشد. با مواد و ترکیباتی عایق بندی خواهد شد که بتن آسیب کمتری ببیند و مقاومت بالایی داشته باشد.
برای طراحی استخر نرم‌افزارهایی وجود دارد. که در ابتدا استخر را به صورت سه بعدی به کارفرما نشان می‌دهند و اگر کارفرما تأیید کرد به مراحل بعدی می‌روند. طراحی محوطه استخر نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است .مثلاً اطراف استخر می‌تواند با گیاهان پوشیده شود تا ترکیب آب و گیاه جلوه‌ای زیبا از طبیعت را به نمایش بگذارند. در ویلاهای شیک و لاکچری هم اطراف استخر طراحی ویژه‌ای دارد. و صندلی‌های مخصوص آفتاب گیری در این نواحی قرار می‌گیرند. ساخت اطراف استخر به سراسر کشور ایجاد احساس امنیت کمک بسیاری می‌کند.

تاسیسات گرمایشی استخر

تاسیسات گرمایشی و سرمایشی استخر باید برای داخل ویلا فراهم باشد. طراح باید به مسیر لوله کشی آب و کابل کشی برق اهمیت بدهد. و استخر در جایی قرارداشته باشد. که امکان تعمیرات درآن به راحتی فراهم شود. اطراف استخر را می‌توان از مبلمان های استراحت استفاده کرد تا زیبایی خاصی به ویلا بدهد. لوله کشی برای پر شدن آب استخر و خالی شدن آب آلوده آن باید در مسیر مناسبی باشد. در این مورد به آبگیری آن نیز باید اهمیت بدهید.
استفاده از سنگ های تزئینی و دکوراتیو نیز در استخرهابرای زیباتر شدن توصیه می شود. اشکال مختلف لوبیایی و دایره یا بیضی و نیم دایره از استخر وجود دارند. که بسته به سليقه کارفرما طراحی خواهند شد.

سخن پایانی

استفاده از استخر و شنا کردن فواید بسیاری برای بدن دارد. اما وجود مسائل بهداشتی و سختی‌های تردد برای رفتن به استخر ممکن است مانع آن شود. پس داشتن ویلایی که استخر اختصاصی داشته باشد می‌تواند. به آسایش ساکنین و تفریحات راحت آنها کمک کننده باشد. هم چنین ویلای استخر دار برای خرید طرف‌داران بیشتری دارد. طراحی این مدل استخر نیز بسته به طراح و نوع استخر مورد نظر متفاوت خواهد بود. ولی برای اشکال ساده مثل استخرهای مستطیل این گزینه خیلی هزینه بر نیست. زمان طراحی استخر نیز متفاوت است. و بسته به نظر کارفرما و مشورت با معمار انجام می‌پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت مجله

با عضویت در مجله تخصصی معماریِ استودیو طراحی پی، از جدیدترین مطالب مرتبط با طراحی با خبر شوید، بهترین های علوم مهندسی را بهتر بشناسید و اطلاعات خود را به روز نمایید.