طراحی شهرک ویلایی در شمال

طراحی شهرک ویلایی در شمال

طراحی شهرک ویلایی در شمال

تهران شهری شلوغ و آلوده است و مردم این شهر برای گذراندن اوقات فراغت و تعطیلات ترجیح می‌دهند که در مکانی که فاصله نه‌چندان دوری با تهران دارد یک ساختمان ویلایی داشته باشند. اکثر تهرانی‌ها به علت کوتاهی مسیر و آب‌وهوای بسیار مطبوع شمال ترجیح می‌دهند که در شمال کشور اقدام به طراحی و ساخت ویلا در شمال کنند، اما چون این ویلا از محل زندگی آنها فاصله دارد و همیشه در دسترس نیست مسئله امنیت آن پیش می‌آید که در این صورت یا باید برای ویلا نگهبان و سرایدار استخدام کنند یا باید ویلا در شهرک‌های ویلایی در شمال کشور قرار داشته باشد تا امنیت ویلا به‌راحتی تأمین شود چراکه این شهرک‌ها دارای نگهبان هستند.

نکات مهم طراحی شهرک ویلایی در شمال

شهرک‌های ویلایی در شمال کشور به دو گروه ساحلی و جنگلی تقسیم‌بندی می‌شوند که طراحی هرکدام به‌صورت جداگانه متخصص‌های خودش را می‌طلبد مثلاً برای طراحی شهرک ویلایی در ساحل ویلاها همه باید به یک سمت‌وسو باشند و همه به یک اندازه از چشم‌انداز دریا برخوردار باشند. خاک ساحل کمی سست است و پی‌کنی و پی‌ریزی ویلاهای شهرک ساحلی باید با دقت زیادی انجام شود یک طراح حرفه‌ای می‌داند که خاک ساحل برای پرورش گل‌ها و گیاهان زیاد مناسب نیست و برای محوطه شهرک ویلای ساحلی باید از پوشش گیاهی سازگار و مقاوم یا سبدهای گل تزئینی استفاده کند.

شهرک ویلایی
طراحی شهرک ویلایی در شمال

هم چنین می‌تواند برای جبران کمبود فضای سبز این شهرک‌ها از آب‌نماها و آلاچیق یا ازاین‌دست تزئینات طراحی کند. شهرک ویلایی ساحلی می‌تواند به دو سبک مدرن و کلاسیک طراحی شود تیم طراحی شهرک به‌خوبی می‌دانند که برای یک‌دست بودن بهتر است تمامی ویلاهای شهرک به یک سبک طراحی شوند و وجود ویلا به سبک‌های متفاوت در شهرک باعث ایجاد بی‌نظمی‌هایی می‌شود. وجود یک میدان و بولوار اصلی در شهرک می‌تواند تردد و عبور و مرور را راحت‌تر کند و میهمانان به‌راحتی بتوانند آدرس‌ها را پیدا کنند.

نورپردازی شهرک ویلایی ساحلی می‌تواند خلاقانه باشد تا این شهرک از نمای دور مشخص شود هم چنین نورپردازی بولوار و داخل شهرک نیز برای راحتی تردد در شهرک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. طراح شهرک ساحلی می‌تواند در تراس ویلاهای این شهرک استخرهای لاکچری و مدرنی طراحی کند تا علاوه بر شناکردن در این استخرها از چشم‌انداز دریا نیز لذت ببرید. یک تیم طراحی خلاق می‌تواند زمین‌بازی زیبایی برای کودکان در شهرک طراحی کند و در میدان اصلی شهرک از آب‌نماها یا مجسمه‌های تزئینی و چمن‌های مصنوعی بهره ببرد.

طراحی شهرک ویلایی در شمال
طراحی شهرک ویلایی در شمال

شمال کشور به علت تنوع آب‌وهوایی که دارد با سلایق متفاوت می‌تواند همخوانی پیدا کند برای مثال در شهرک‌های ساحلی و کنار دریا هوا به شدت شرجی است و طراح می‌داند که سیستم خنک‌کننده در ویلاهای این نوع شهرک باید قدرت کافی داشته باشد تا ساکنین اذیت نشوند هم چنین هوای شرجی مصالح را از بین می‌برد و در مدت کوتاهی مصالح فرسوده می‌شوند که برای حل این مشکل نیز تیم طراحی باید این شهرک را از مصالح مقاوم به رطوبت طراحی کنند.

شهرک‌های جنگلی نیز در شمال طراحی می‌شوند که چشم‌انداز جنگل را دارند و از آب‌وهوایی خنک و بارش باران و مه برخوردار خواهند بود، تیم طراحی می‌داند که برای طراحی این نوع شهرک‌ها باید خلاق و ایده‌پرداز باشند مثلاً در شهرک‌های جنگلی بهتر است سبک ویلاها مدرن باشد تا اهالی بتوانند از چشم‌انداز جنگل به‌خوبی بهره‌مند شوند هم چنین بودن سیستم گرمایشی قدرتمند در این مدل شهرک‌ها توصیه می‌شود چراکه هوا در فصل‌های سرد سال در جنگل بسیار سرد می‌شود اگر هم شهرک در دامنه کوه ساخته شود می‌توان از پایه‌هایی محکم در شیب برای ویلاها استفاده کرد. در ویلاهای جنگلی بهتر است که از شومینه‌های بزرگ در طراحی استفاده شود هم چنین وجود تراس‌های بزرگ برای گذاشتن تختخواب و یا صندلی‌های راحتی توصیه می‌شود.

هم چنین به علت آب‌وهوای معتدل جنگل ورزش و پیاده‌روی در آن توصیه می‌شود که طراحان می‌توانند فضایی اختصاصی در شهرک برای ورزش ساکنین طراحی کنند. سبک شهرک ویلایی در جنگل می‌تواند به سبک روستیک باشد و از چوب و رنگ‌های گرم برای هماهنگی بیشتر در نمای ویلاهای شهرک استفاده شود. درب ورودی شهرک نیز می‌توان به چوبی یا طرح چوب باشد تا نظم آن کامل گردد و زیبایش دوچندان گردد.

شهرک‌های ویلایی در نزدیکی شهرهای شمالی نیز طراحی می‌شوند که این شهرک‌ها بسیار دسترسی مناسبی دارند و اکثراً اینترنت در این شهرک‌ها آنتن‌دهی مناسبی را خواهد داشت. ساکنین در این شهرک می‌توانند به‌راحتی به انجام کارهای روزمره خود بپردازند. طراحان این شهرک برای ویلاها مکانی که مناسب مطالعه و انجام کارهای روزمره است طراحی می‌کنند تا ویلاها از همه نظر متناسب با موقعیت مکانی و جغرافیایی شهرک باشند هم چنین این شهرک‌ها نیز به علت نزدیکی به مراکز درمانی و یا آتش‌نشانی‌ها اهمیت ویژه‌ای دارند و طراحی آن‌ها باید کاملاً حرفه‌ای صورت بگیرد تا تمام نیازهای تردد و سکونت را برطرف کند.

طراحی شهرک‌ها قیمت‌های متفاوتی خواهند داشت و حتماً باید به دست تیم‌های حرفه‌ای سپرده شود تا از هدررفتن زمان و هزینه جلوگیری شود. هم چنین طراحان باید بدانند که هر مرحله در چه زمانی انجام می‌گیرد تا نیروی کار متخصص آن قسمت در دسترس باشد و روند طراحی و ساخت طولانی نشود. مجوزهای لازم ترجیحاً قبل از زمان طراحی باید گرفته شود. ترجیحاً طراحی باید در ابتدای فصل بهار به اتمام برسد تا ساخت‌وساز در این آب‌وهوای مناسب صورت بگیرد چراکه هوای شمال کشور اکثراً بارانی است.

سخن پایانی

در پایان قبل از طراحی شهرک ویلایی در شمال باید مطالعات لازم را انجام دهید و مجوزها را بگیرد هم چنین به تیم طراحی توصیه کنید زیرساخت و امکانات آب و برق و گاز به‌راحتی برای ساکنین فراهم باشد تا سکونتی لذت‌بخش را در شهرک‌ها تجربه کنند. عدة زیادی از خانواده‌ها و دوستان و فامیل ترجیح می‌دهند ویلاهایشان کنار هم و در یک شهرک شمالی باشد تا از اقامتی خوش و دسته‌جمعی لذت کافی را ببرند  و یا عده‌ای تمایل به خرید این ویلاها دارند تا در فصول گردشگری نفع اقتصادی زیادی برایشان داشته باشد. ازاین‌جهت‌ها است که طراحی شهرک‌ها مهم می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت مجله

با عضویت در مجله تخصصی معماریِ استودیو طراحی پی، از جدیدترین مطالب مرتبط با طراحی با خبر شوید، بهترین های علوم مهندسی را بهتر بشناسید و اطلاعات خود را به روز نمایید.