طراحی شهرک ویلایی در نوشهر

طراحی شهرک ویلایی در نوشهر

طراحی شهرک ویلایی در نوشهر

طراحی شهرک ویلایی در نوشهر این چند سال اخیر به یکی از قطب‌های تجاری تبدیل شده است و داشتن ویلا در این منطقه مزایای زیادی با خود به همراه دارد از جمله آن مزایا داشتن کارت مرزنشینی به افرادی است که در این منطقه دارای ویلا هستند و مدتی است در آن سکونت دارند. نوشهر دارای فرودگاه است و بدین ترتیب گزینه مناسبی برای افرادی است که نمی‌خواهند سفر زمینی به نوشهر داشته باشند.

افرادی که در تهران زندگی می‌کنند به دلیل شلوغی شهر و آلودگی هوا ترجیح می‌دهند در جایی خوش‌آب‌وهوا مکانی برای گذراندن اوقات فراغت داشته باشند و دسترسی نوشهر به تهران از طریق جاده زیبای چالوس که یکی از جاده‌های زیبای دنیا است امکان‌پذیر خواهد بود. هم چنین این بندر دارای رونق ساخت‌وساز ویلا است بدین ترتیب طراحی ویلا نیز در این منطقه چندی است رونق گرفته. ازآن‌گذشته نوشهر یک منطقه گردشگری به‌حساب میاید که دارای سواحل زیبا و جنگل‌های مرتفع و خوش‌آب‌وهوا بوده است این تنوع جاذبه‌ها سبب تنوع شهرک‌های ویلایی شده است.

طراحی شهرک ویلایی ساحلی

سواحل بندر نوشهر از جاذبه‌های زیادی برخوردار است و بدین ترتیب است که ویلاهای ساحلی طرف‌داران خود را پیدا کرده‌اند. طراحی شهرک ویلایی ساحلی در نوشهر ملزم به دانستن نکات زیاد و مهارت است. برای مثال یک طراح باتجربه می‌داند که ویلاهای ساحلی باید از مصالح مقاومی ساخته شده باشد تا هوای شرجی و رطوبت ساحل به این ویلاها آسیب نرساند و شهرک در مدت کوتاهی فرسوده نشود.

در طراحی شهرک ویلایی ساحلی ویلاها باید همه در یک‌جهت ساخته شوند و ترجیحاً همگی از چشم‌انداز دریا برخوردار باشد. خاک ساحل سست است و باید پی‌ریزی شهرک ساحلی به‌دقت انجام گیرد. خاک ساحل برای پرورش گیاهان حاصلخیز نیست پس طراح برای تأمین فضای سبز شهرک می‌تواند از سبدهای گل تزئینی و یا آب‌نماها با تزیین گل‌ها و گیاهان مقاوم استفاده کند. طراحی یک پارک کوچک یا زمین‌بازی در شهرک می‌تواند آن را جذاب‌تر کند. امکانات اولیه شهرک مثل آب و برق و گاز باید به‌درستی در دسترس همة ساکنین قرار داشته باشد. طراحی تأسیسات شهرک با مشورت معماران و مهندسان برق و آب گاز صورت بگیرد.

شهرک‌های جنگلی

به دلیل تنوع پوشش گیاهی و جاذبه‌ها در نوشهر طراحی شهرک در جنگل‌های این منطقه نیز می‌تواند جذاب باشد. در شهرک‌های جنگلی ویلاها همه باید از موقعیت مکانی درستی برخوردار باشند اگر منطقه دارای شبی بود برای پیشگیری از هزینه‌های سنگین پی‌کنی می‌توان برای ویلاها پایه‌های محکم و مقاوم در نظر گرفت. طراح می‌تواند تراس ویلاها را بزرگ بسازد تا جایگاهی برای قراردادن مبلمان و در استراحت ساکنین هم‌زمان با لذت بردن از هوای مطبوع جنگل برقرار باشد.

جنگل در فصل‌های زمستان و پائیز هوای سردی خواهد داشت و یک طراح باتجربه می‌داند که باید سیستم گرمایشی قدرتمندی برای ویلاها طراحی کند. ویلاهای جنگلی بسته به سلیقه کارفرما به هر سبکی ساخته می‌شود اما مناسب‌ترین سبک برای ویلاهای جنگلی روستیک و مدرن است، روستیک به این دلیل که هماهنگی بین رنگ‌های گرم ویلا و چوب و جنگل به وجود می‌آید و مدرن به این دلیل که دارای پنجره‌های سرتاسری و شیشه بوده که این خود علاوه بر لذت بردن ساکنین از چشم‌انداز، بسیار نورگیر است و برای گرفتن آفتاب نیز مناسب است. به دلیل آب‌وهوای مطبوع جنگل ورزش و پیاده‌روی بسیار برای ساکنین مناسب است طراح حرفه‌ای می‌تواند مکانی در شهرک را به‌صورت اختصاصی برای ورزش ساکنین طراحی کند. طراحی لاین‌هایی برای دوچرخه‌سواری نیز می‌تواند در شهرک‌های جنگلی نوشهر گزینه بسیار ایده آلی باشد.

شهرک ویلایی شهری

شهرک‌های ویلایی در نوشهر یا نزدیکی به آن ساخته می‌شوند که دسترسی مناسبی به مکان‌های درمانی و آتش‌نشانی‌ها خواهد داشت. شهرک‌های ویلایی شهری در نوشهر آنتن‌دهی خوبی دارند و بسیار مناسب برای افرادی است که می‌خواهند در ویلای خود به کارهای روزانه بپردازند طراح شهرک‌های ویلایی در این مورد در ویلاها می‌تواند اتاقکی برای مطالعه و انجام کارها طراحی کند این اتاقک می‌تواند چشم‌انداز خوبی از فضای سبز ویلا داشته باشد.

نکات مهم طراحی شهرک در نوشهر:

نمای ویلاها

نما در ویلاهای شهرک می‌تواند به سبک‌های متفاوتی ساخته شود البته باید بین نما و ساخت داخل ویلاها هماهنگی وجود داشته باشد هم چنین بسته به جایگاه شهرک و سلیقه کارفرما از انواع سبک‌های مدرن و کلاسیک استفاده می‌شود. بهتر است که همة ویلاهای شهرک از یک سبک برخوردار باشند و تا نظم بیشتری بین آن‌ها برقرار شود.

نور شهرک

نورپردازی زیبا و هماهنگ ویلاها می‌تواند جلوة خاصی به آنها بدهد و شهرک از دور به هنگام شب‌، نمایی خیره‌کننده داشته باشد هم چنین نور کافی باید در خیابان‌ها و کوچه‌های شهرک ویلایی نوشهر برقرار باشد تا در تردد و رفت‌وآمد ساکنین مشکلی ایجاد نشود. اگر شهرک ساحلی است و با کمبود فضای سبز همراه است می‌توان با یک نورپردازی خلاقانه فضای سبز را انبوه‌تر نشان داد.

جدول‌کشی

در نوشهر بارندگی بسیار زیاد است و طراح باید برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جدول‌کشی‌هایی با مهارت در شهرک طراحی کند تا آب باران به آن‌ها هدایت شود.

درب ورودی شهرک ویلایی

درب ورودی هر شهرکی بسته به سبکی که دارد متفاوت است. موقعیت جغرافیایی شهرک در طراحی درب ورودی آن نیز بسیار مؤثر است. مثلاً درب‌های ورودی در شهرک‌های جنگلی بهتر است از جنس چوب یا طرح چوب باشند تا هماهنگی بیشتری با محیط داشته باشد. در شهرک‌های ساحلی نوشهر بیشتر درب‌ها به‌صورت فرفورژه طراحی می‌شود که این فلز نیز مقاومت بالایی در برابر رطوبت هوای شرجی ساحل خواهد داشت.

سخن پایانی

همان‌طور که ذکر کردیم نوشهر از دسته شهرهای گردشگرپذیر است که ساخت‌وساز ویلا و شهرک‌های ویلایی در آن رونق دارد. این منطقه برای سرمایه‌گذاری نیز مفید بوده چراکه خرید ویلاهای شهرکی در نوشهر به هدف کرایه دادن آن به گردشگران می‌تواند فایدة زیادی داشته باشد، از طرفی نوشهر امنیت بالایی دارد اما اگر ویلا در شهرک‌ها باشد به دلیل وجود نگهبان و نظارت کافی این امنیت چندبرابر خواهد شد. طراحی شهرک ویلایی در نوشهر قیمت‌های متفاوتی دارد و باید به یک تیم با تجربه و متخصص سپرده شود تا از اتلاف هزینه‌ها پیشگیری شود. قبل از اقدام به طراحی شهرک حتماً راجع به آن مطالعه کنید تا از اطلاعات لازم و کافی برخوردار شوید.

عضویت مجله

با عضویت در مجله تخصصی معماریِ استودیو طراحی پی، از جدیدترین مطالب مرتبط با طراحی با خبر شوید، بهترین های علوم مهندسی را بهتر بشناسید و اطلاعات خود را به روز نمایید.