طراحی شهرک ویلایی مدرن

طراحی شهرک ویلایی مدرن

طراح شهرک ویلایی مدرن

مدتی است که ساخت ویلاها به صورتی مدرن و پیشرفته رواج یافته است. ویلاهای مدرن همراه با پیشرفت تکنولوژی به روز می‌شوند و کاملاً متناسب برای افرادی هستند که دوستدار نور و روشنایی خواهند بود. چرا که این بناها از نورگیرهای وسیع و گسترده‌ای برخوردار هستند. یک شهرک ویلایی مدرن متشکل از ویلاهای مدرن و به روز است که سبکی کاملاً متفاوت با کلاسیک را دارد.
طرح یک شهرک ویلایی مدرن نیازمند طراحانی تحصیل کرده و آشنا با مدل‌های مدرن و ژورنالی است. طراحی شهرک از مراحل مختلفی تشکیل می‌شو.د و هر طراح بعد از هر مرحله بعد از تأیید کارفرما به طراحی مرحله بعد مشغول می‌شود. طراحی زیرساخت‌ها نیز برای شهرک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. و شهرک باید دارای امکانات اولیه چون آب و برق و گاز باشد.
مسیر تردد برای داخل شهرک و بین ویلاها باید بسیار با دقت طراحی شود تا عبور و مرور برای ساکنین سخت نباشد. شهرک می‌تواند یک میدان مرکزی داشته باشد. که بولوارها از آن نشئت گرفته‌اند. شهرک ویلایی مدرن برخلاف شهرک کلاسیک از یکسانی برخوردار نیست .و ممکن است ظاهر و نمای ویلاها با هم متفاوت باشد. اما همگی سبکی مدرن دارند.

اصول طراحی مدرن

طرح ویلا
عملکرد مهم‌ترین گزینه در طرح و نقشه ویلای مدرن است، استفاده از تکنولوژی و مینیمالیسم شالوده اصلی طراحی مدرن است. حتی در استفاده از متریال هم این قانون حفظ می‌شود .برای مثال از اسکلت بتنی یا فلزی و پنجره‌های شیشه‌ای بزرگ در ساخت و طراحی این ویلاها استفاده می‌شود

نیاز کاربران

یک طراح برای طراحی ویلای مدرن در درجه اول نیازهای کارفرما و ساکنین ویلا را در نظر می‌گیرد. در ابتدا او باید طرحی بزند که بتواند در درجه اول تمیمی نیازها و فضاهای مورد نیاز ساکنین را تأمین کند. و در درجه دوم زیبایی مورد پسند آنها را داشته باشد.

رنگ‌ها

برای انتخاب رنگ هر کارفرمایی سلیقه خود را دارد و می‌تواند هر رنگی که دوست دارد.به طراح پیشنهاد بدهد اما معمولاً برای ویلاهای مدرن از رنگ‌های روشن و خنثی استفاده می‌شود. این نکته را نیز یاد آوری می‌کنیم که رنگ‌ها در ارتباط با هم به تعادل می‌رسند. در ویلاهای مدرن اغلب از رنگ‌های سفید، مشکی، ذغالی، طلایی، نقره‌ای، خاکستری، کرم استفاده می‌شود.

پنجره‌ها

در ویلاهای مدرن شاهد استفاده گسترده از پنجره‌های شیشه‌ای بزرگ و سرتاسری هستیم که از سقف تا کف کشیده شده‌اند. یک طراح به کار گیری خلاقیت خود می‌تواند این پنجره‌ها را در جایی طراحی کند. که نور داخل به طور متعادلی تنظیم شود. البته باید بدانید که درب‌های ورودی ویلاهای مدرن شیشه‌ای هستند.اما برای اذیت نشدن ساکنان از نور زیاد کمی به داخل فرورفتگی دارند.

نورپردازی

همان طور که می‌دانید نور پردازی نقش مهمی در افزایش زیبایی ویلاها دارد. درمورد ویلاهای مدرن نیز این مورد صدق می‌کند. یک طراح با استعداد می‌تواند با نور پردازی مناسب باعث زیبایی دوچندان نمای ویلا شود .و اگر هم داخل ویلا ابعاد کمی داشته باشد با نور پردازی مناسب در بزرگ‌تر نشان دادن آن نقش داشته باشد.
شاید دلتان بخواهد به هنگام غروب یا شب‌های خنک بهار در محوطه ویلا قدم بزنید یک نور پردازی زیبا می‌تواند. چشم‌ها را به زیبایی محوطه خیره کند. استفاده از لامپ‌های سقفی، تک چراغ‌ها و یا نورهای نقطه‌ای و نورپردازی خلاقانه برای کف نیز توصیه می‌شود. نور پردازی می‌تواند به زیبایی ویلا افزون کند. نورپردازی برای شهرک از
اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نورها باید شهرک را روشن کنند تا در شب مشکلی برای تردد ساکنین نباشد استفاده از چراغ‌های خیابانی برای بولوار اصلی شهرک توصیه می‌شود. هم چنین اگر ویلا دارای فضای سبز باشد با یک نور پردازی خلاقانه می‌توانید آن را برجسته‌تر نشان دهید. استفاده از چراغ‌ها در زیر درختان نیز باعث زیباتر نشان دادن آن‌ها می‌شود.

انباری‌ها

فضای ذخیره سازی در ویلاهای مدرن به صورتی مخفی طراحی می‌شوند. و دارای حجم زیاد برای ذخیره وسایل اضافی هستند .مثلاً اگر این فضا کابینت باشد. در ویلاهای مدرن دسته ندارد و از سطحی صاف و رنگی ساده برخوردار است.

پلان ویلاهای مدرن

همان طور که میدانید پلان برای طراح از مراحل ابتدایی است .و او پلان هر طبقه را به صورت مجزا طراحی می‌کند. در ویلاهای مدرن بر خلاف ویلاهای کلاسیک پلان فضاها باز و نامحدود است .و نورگیرهای زیادی در آنها تشکیل می‌شود. برای زیر ساخت شهرک مدرن طراح حتماً باید به داشتن آب و برق و گاز اهمیت ویژه‌ای بدهد و مجوزهای لازم آن از طرف کارفرما گرفته شود.
ارتفاع سقف در پلان ویلاهای مدرن باید زیاد باشد ارتفاع کم باعث دلگیر شدن فضا خواهد شد. اصلاً یکی از دلایل دوست داشتنی بودن ویلاها این است. که سقف آن‌ها از آپارتمان بلندتر است. اگر طراح سقف را کوتاه طراحی کند دیگر هیچ راهی برای خراب کردن و اصلاح وجود ندارد. به خصوص در ویلاهای دوبلکس و تریبلکس.
درب ورودی شهرک ویلایی مدرن می‌تواند به صورت پیشرفته طراحی شود. و دارای ریموت برای اهالی و نگهبان برای امنیت بیشتر باشد. در شهرک مدرن بهتر است که ویلاها در یک سمت و سو باشند تا از چشم‌انداز ویژه‌ای برخوردار گردند. برای مثال اگر شهرک ساحلی است ویلاها طوری طراحی شوند. که چشم‌انداز ساحل برای همه آنها به صورت یکسان وجود داشته باشد. و یا اگر شهرک در جنگل قرار دارد طراح می‌توان به چشم‌انداز طبیعت را برای همه فراهم کند. طراحی باید به گونه‌ای باشد که ساخت یک ویلا باعث از بین رفتن چشم‌انداز ویلای پشتی نشود.و همه به یک اندازه از مناظر زیبا بهره‌مند شوند.
استفاده از (وید) در ویلاهای مدرن لازم است. در واقع وید همان سوراخ‌هایی است که دو طبقه را به هم از طریق نور متصل می‌کند.

سخن پایانی

طراحی شهرک ویلایی مدرن را باید گروهی متخصص و خلاق انجام دهند. تا در هزینه‌ها اتلاف صورت نگیرد، هم چنین هزینه طراحی شهرک بسیار بالا است. و بسته به نوع طراحی و ابعاد متفاوت خواهد بود .درواقع کارفرما باید هزینه طراحی چندین ویلا و خیابان‌ها و تمامی مکان‌های مورد نیاز شهرک را بپردازد. طراح‌ها نیز بعد از هر مرحله طراحی با معمار و کارفرما مشورت می‌کنند .و بعد از گرفتن تأییدیه به سراغ مرحله بعدی می‌روند. زمان طراحی شهرک طولانی است و برای هر یک ویلا ممکن است. سه ماه طول بکشد اما برای صرفه جویی در زمان باید طراحی شهرک را به یک تیم بسپارید تا از این طولانی شدن روند کار جلوگیری شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت مجله

با عضویت در مجله تخصصی معماریِ استودیو طراحی پی، از جدیدترین مطالب مرتبط با طراحی با خبر شوید، بهترین های علوم مهندسی را بهتر بشناسید و اطلاعات خود را به روز نمایید.