طراحی ویلای کلاسیک

طراحی ویلای کلاسیک

طراح ویلای کلاسیک

آیا تابه‌حال ساختمان‌های مجلل رومی را دیده‌اید؟ شده تابه‌حال دلتان بخواهد. در چنین ساختمان‌های مجللی زندگی کنید؟ زندگی در این ساختمان‌ها دور از انتظار نیست .چرا که سبک کلاسیک در کشور ما برگرفته از این ساختمان‌های مجلل رومی بوده و مثل همان‌ها دارای ستون‌های بلند سنگی و شکوه و عظمتی بی‌نظیر هستند. لغت ویلا در واقع به ساختمان‌هایی گفته می‌شود. که از هر طرف باز باشند و ساختمان دیگری به دیوارهای آن نچسبیده باشد. در ابتدا برای ساخت ویلا از همین کشور روم و ساختمان‌های قدیم آن ایده گرفته شد.
شکوه آن بناها چشم‌ها را محصور خود می‌کرد. حتی در قدیم پادشاهان ایرانی علاقة بسیار زیادی به داشتن چنین بناهایی داشتند. اگر به شهرهای شمالی کشور سفرکرده باشید. خواهید دید که فرماندهان قدیم هرکدام در مناطق خوش‌آب‌وهوا دارای ویلاهای مجلل و بسیار زیبایی بوده‌اند. امروزه نیز زندگی در شهرهای شلوغ این میل را در مردم افزایش داده که حتماً دارای مکانی هرچند کوچک در جایی خوش‌آب‌وهوا باشند. تا در هنگام اوقات فراغت به آن جا سفر کنند.
ویلاها بسته به سلیقه کارفرما به سبک‌های مختلفی طراحی می‌شوند. یکی از این سبک‌های پرطرف‌دار سبک کلاسیک است .که در زیر به توضیحات آن می‌پردازیم:

طراحی ویلا به سبک کلاسیک چگونه است؟

ویلاهای کلاسیک از گذشته موردتوجه عموم مردم بوده. در طراحی ویلای کلاسیک همه چیز دارای تقارن و هماهنگی است. سیستم تعادل در قسمت‌های مختلف این ویلاها مشاهده می‌شود. حتی نقش‌ونگارهای روی دیوار نیز از تقارن برخوردارند. شاید برایتان سؤال ایجاد شود که تقارن چه فایده‌ای دارد؟ باید بگوییم که تعادل در محیط و ایجاد تساوی بین همة اجزا یک ویلا باعث ایجاد آرامش در ذهن‌های ساکنین می‌شود.
در طراحی ویلای کلاسیک از خطوط منحنی استفاده زیادی می‌شود. تا احساس آرامش هرچه بیش‌تر به ساکنین القا سود.این سبک پذیرای خطوط زاویه‌دار و خشن نمی‌باشد. شاید فکر کنید که در سبک کلاسیک باید از مبل‌های سلطنتی برای تکمیل شکوه ویلا استفاده شود. اما این فکر اشتباه است چرا که در این سبک از مبلمان‌هایی با خطوط منحنی و نرم یا به‌اصطلاح مبلمان‌های راحتی و کوسن‌های متقارن استفاده زیادی می‌شود.

رنگ ها

رنگ‌ها روان‌شناسی جالبی دارند برای مثال رنگ‌های خنثی بیشتر القاکننده احساس اعتماد، ظرافت و قدرت هستند. شاید به همین علت‌ها است که در سبک کلاسیک از رنگ‌های خنثی به‌وفور استفاده می‌شود. طراح در ویلای کلاسیک از رنگ‌های سفید، مشکی، شیری و یا طلایی استفاده زیادی می‌کند.
استفاده از چوب درختان مختلف چه در نما چه در فضای داخلی ویلا می‌تواند. القاکننده احساس گرمی و صمیمیت و راحتی باشد. در سبک کلاسیک از چوب استفاده زیادی می‌شود. در ویلای کلاسیک همه از فرش‌های سنتی دست‌بافت و ابریشمی استفاده می‌کنند. و فرش‌های ماشینی با نخ‌های پلاستیک کاربرد زیادی در این ویلاها ندارند.
از جمله مشخصه‌های سبک کلاسیک طرح‌های شطرنجی، گل‌دار، گرده‌ها و پارچه‌های راه‌راه است. ویلاهای کلاسیک قرنیزهایی با جزئیات زیبا و پرشکوه همراه با رنگ‌های سفید و عاجی استفاده می‌شود. البته این به این معنا نیست که لازم باشد حتماً قرنیزها و گچ‌کاری‌ها به صورتی سنتی طراحی شودو. اما باید عنصر تعادل که مشخصه یک طراحی کلاسیک کامل است و در آن رعایت شود.

نمادهای طراحی کلاسیک

در طراحی ویلا به سبک کلاسیک از ستون‌های بلندی در نما استفاده می‌شود این ستون‌های بلند عمودی باعث بزرگ‌تر نشان‌دادن ویلا و وسعت دید عمودی می‌شود، در نمای ویلای کلاسیک اکثراً از سنگ‌های گران‌قیمت استفاده می‌شود که نشان‌دهنده شکوه ساختمان خواهد بود استفاده از دو گلدان بزرگ سنگی در دو طرف درب ورودی نیز در این ویلاها رایج است، هم چنین ویلاهای کلاسیک بیشتر القاکننده صمیمیت هستند و با گچ‌بری‌هایی زینتی و متقارن این حس را القا می‌کنند، در ویلای کلاسیک بیشتر از آب‌نماهای سلطنتی و پرشکوه به صورتی متعادل استفاده می‌شود، رنگ‌های استفاده شده در نما بیشتر شیری یا سفید است که گاهی با تزیینات طلایی به چشم می‌خورد، جالب است بدانید در این طراحی از رنگ‌های فانتزی و تند مثل نارنجی باعث برهم خوردن احساس خوب القا شده می‌شود.

سبک کلاسیک

سبک کلاسیک در معماری برخلاف سبک مدرن طرف‌دار تجملات خواهد بود. سرستون‌ها، آینه‌ها، گچ‌بری‌های زیبا و متنوع در طراحی داخلی ویلا از شاخصه‌های اصلی این سبک است. در طراحی این ویلا نیز از المان‌های کلاسیک غربی استفاده می‌شود. تراس‌های پیش‌آمده، تراش‌ها و تزئینات الحاقی روی نما و مجسمه‌ای در محوطه همگی از الزامات سبک کلاسیک بوده است که در ویلای کلاسیک چشم نوازی می‌کند.
.فضای سبز ویلاهای کلاسیک بسیار زیبا و شیک طراحی می‌شوند استفاده از آبشارها و استخر در حیاط ویلا از جمله ملزومات این سبک است، البته این را نیز یادآوری می‌کنیم که گل‌های تزئینی در ویلای کلاسیک به زیبایی محوطه آن جلوه‌ای خاص هدیه می‌کند.

به علت استفاده از تزئینات در این سبک سقف‌های کاذب جایگاه محکمی دارند و معمار به‌راحتی می‌تواند دریچه‌های تهویه یا کولر را در این سقف‌ها بپوشاند، سازه در ویلای کلاسیک غنی از ستون‌های برآمده است که چشم‌ها را به خود خیره می‌کند و باعث افزایش شکوه ویلا می‌شود

سخن پایانی

همان‌طور که گفتیم سبک کلاسیک از گذشته مرسوم بوده و توانسته نظر عدة زیادی را به خود جلب کند یک طراح حرفه‌ای از تقارن در سبک کلاسیک نهایت استفاده را می‌کند و هم چنین در نگاه اول نمای ویلا است که القاکننده سبک است گس طراح از همان ستون‌های سنگی عظیم باید نشان بدهد که ویلا سبکی کلاسیک دارد. به‌طورکلی سبک ویلا کاملاً سلیقه‌ای بوده اما سبک کلاسیک از گذشته تابه‌حال مرسوم بوده و طرف‌داران زیادی دارد اما باید به این نکته وقت کنید که ویلا در کدام قسمت از کشور ساخته می‌شود مثلاً برای سواحل بهتر است که از سبک کلاسیک استفاده شود اما در کوهستان استفاده از این سبک توصیه نمی‌شود گرچه در ویلای کلاسیک از چوب هم استفاده‌های زیادی می‌شود و شاید با خودتان بگویید چوب هماهنگی خوبی با کوهستان دارد اما باید بدانید که سبک کلاسیک بیشتر در سواحل و شهرک‌ها جلوه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت مجله

با عضویت در مجله تخصصی معماریِ استودیو طراحی پی، از جدیدترین مطالب مرتبط با طراحی با خبر شوید، بهترین های علوم مهندسی را بهتر بشناسید و اطلاعات خود را به روز نمایید.