طراح ویلای خاص

طراحی ویلای خاص

طراحی ویلای خاص

تاکنون به این مسئله فکر کرده‌اید که چرا میهمانی در یک ویلا، از ویلایی دیگر مفرح‌تر و خاطره‌انگیزتر بوده است؟! ساخت ویلا خاص می‌تواند تأثیر بسزایی بر همین مفرح بودن و خاطره‌انگیزتر شدن مراسمات داشته است. نوع بنای ویلا، فضای سبز پیرامونی، هارمونی اجزا، امکانات مجموعه، به طور خلاصه طراحی و ساخت ویلاست .که یکی را از دیگری متمایز می‌کند و خاطراتی به‌یادماندنی خلق می‌کند.
امروزه بسیاری از مردم حتی برای منزل مسکونی‌شان چیزی بیشتر از یک‌خانه عادی برای زندگی یا بنای مهندسی‌ساز می‌خواهند. چراکه می‌خواهند در آن محیط آرامش و آسایش مناسبی داشته باشند.
متخصصینی مانند دکوراتور داخلی، فنگ شو، نورپرداز، طراح فضای سبز و… همگی در پی این نیاز انسان امروزی به آسایش بیشتر در محیط زندگی به وجود آمده‌اند. این آسایش طبیعتاً باید در ساخت ویلا (باغ ویلا) بیشتر در نظر گرفته شود چراکه توقع افراد از محیطی که برای تفریح، میهمانی و سپری کردن اوقات فراغت ساخته شده است بیشتر است.
در شهرهای توریستی تعدادی از ویلاها وجود دارند که واقعاً خاص هستند. این ویلاها از چندین جهت متمایز از ویلاهای معمولی هستند و این وجه تمایز باعث شده که آنها را ویلای خاص بنامیم. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در خصوص طراحی ویلای خاص وجود دارد. ازبین‌بردن تفکری در خصوص هزینه و سرمایه زیاد برای طراحی آن است که متأسفانه در بسیاری از کارفرمایان ایرانی این عقیده وجود دارد. که برای این‌که بتوانند ویلای خاص داشته باشند بایستی هزینه و سرمایه زیادی خرج آن کنند. با بهینه‌سازی پروژه می‌توان با کم‌ترین هزینه صاحب شیک‌ترین و زیباترین ویلایی شد. که در منطقه به چشم می‌خورد فقط دراین‌خصوص باید چندین نکته رعایت شود.

ویلای خاص

طراحی ویلای خاص بسیار پیچیده است و تنها معماران با تجربه از پس آن برمی‌آیند. ویلا مکانی است که می‌توان با انجام خلاقیت های فردی تغییراتی در سبک معماری آن به وجود آورد که بیشتر به چشم بخورد و فرد با دیدن این طراحی به وجد بیاید. در حال حاضر طراحی ویلای خاص در کشور ایران زیاد به چشم نمی خورد و تنها ویلاهای معمولی هستند. که جایگاه این بناهای مهم را در کشور پر کرده اند. نکاتی در خصوص طراحی ویلای خاص وجود دارد که باید همگی آن ها رعایت شود. این نکات در ادامه آمده است.
اولین نکته در خصوص طراحی ویلای خاص، انتخاب محله و منطقه مناسب است. به شرطی که ویلاهای معمولی در آن زیاد به چشم بخورد. تعیین این منطقه برای افرادی که می‌خواهند. ویلاهای خود را به اجاره بگذارند از اهمیت زیادی برخوردار است اما برای اشخاصی که از ویلا تنها برای موارد شخصی می‌خواهند استفاده کنند. این موضوع زیاد اهمیت ندارد. پس برای این‌که طراحی ویلای خاص بیشتر به چشم بخورد تعیین منطقه و محله موردنظر می‌تواند مهم باشد.

نکته دوم

در خصوص طراحی ویلای خاص، درنظرگرفتن شرایط آب‌وهوایی منطقه با مصالحی است که قرار است. برای ساخت ویلا مورداستفاده قرار گیرد. در مناطق مرطوب بایستی از مصالحی در بیرون ویلا استفاده شود که مورد فرسودگی قرار نگیرد. و معمولاً این مصالح شامل چوب و هر آن چیزی است .که به فلز مربوط نشود. زیرا در معرض قرارگرفتن در بادوباران زیاد، باعث ازبین‌رفتن آن می‌شود و این می‌تواند .چهره‌ای زشت به ویلا در خارج از آن بدهد.

نکته سوم

برای طراحی ویلای خاص، تعیین سبک ویلا سازی باتوجه‌به منطقه است به طوری که به خود منطقه بخورد. حتماً دیده‌اید که ویلاهای جنگلی به سبکی ساخته می‌شود و ویلاهای کنار ساحل به سبکی دیگر. رعایت کردن درست این موارد می‌تواند چهرة ویلای ما را جذاب‌تر و خاص‌تر بکند. و چه‌بهتر است در این راستا از نظرات کارشناسانه معمار بهره ببریم.
اما از این بعد به فاز اجرایی طراحی ویلای خاص می‌رسیم. نکات ریزی که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و توجه کردن به این نکات می‌تواند ویلای ساخته شده را منحصربه‌فرد کند.

بخش داخلی ویلای خاص

نکات زیادی در خصوص طراحی این منطقه از ویلا وجود دارد که در این جا به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم. نکته‌ای که حائز اهمیت است در دید نبودن سرویس‌های بهداشتی و حمام در بخش داخلی ویلاست. بهترین حالت این است. که در ویلاهای به سبک دوبلکس، قسمت سرویس بهداشتی ویلا در طبقه‌بالایی ویلا قرار داشته باشد. اما برای ویلاهایی که می‌خواهند .دو سرویس بهداشتی استفاده کنند حالت مناسب این است که سرویس بهداشتی عمومی در پایین و سرویس بهداشتی خصوصی در طبقه‌بالایی ویلا قرار داشته باشند.
در طراحی ویلای خاص برای حمام آن می‌توان از وان‌های زیبا و شکیل استفاده کرد. که در معرفی کردن ویلای خاص بسیار مؤثر است.
ویلای خاص به ویلایی گفته می‌شود .که تمامی بخش‌های داخلی آن با همدیگر متناسب باشند. اگر کف ویلا از پارکت و کف‌پوش است بهتر است. بیشتر از وسایل چوبی در ویلا و به رنگ خود پارکت و یا شبیه به آن استفاده کنیم. مثلاً از میز نهارخوری چوبی. این نکات بسیار ریز هستند. اما توجه کردن درست به این موارد در علم معماری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در حالت کلی توجه به اجسام داخلی ویلا باید باتوجه‌به شرایط داخلی و دکوراسیون آن صورت‌گرفته و تمامی این موارد باید توسط شخص معمار رعایت شود.

بخش خارجی ویلای خاص

در بخش خارجی بیش‌تر زیباسازی ویلا اهمیت دارد و چه‌بهتر است در این راستا از قدرت اجسام طبیعی بهره بگیریم. اجسامی که با سبک و نمای خارجی ویلا هم سو باشد. امروزه از گلدان‌های طبیعی در لب پنجره‌های ویلا استفاده می‌شود، این حالت برای ویلاهایی است. که لبه پنجره‌های آن‌ها دوجداره است. استفاده از گلدان و گیاه‌های طبیعی متناسب با رنگ ویلا می‌تواند ظاهر ویلا را دوچندان زیبا کند. و این یکی از مهم‌ترین نکات طراحی ویلا خاص است.
اما اگر ویلا دارای حیاط و پارکینگ است در حد توان بتوانیم از آب‌نماها استفاده کنیم. که در کنار آن گل‌هایی با رنگ‌های مختلف قرار گرفته باشد. هم چنین ساخت آلاچیق خانوادگی در این حیاط می‌تواند یکی از مهم‌ترین نکات طراحی ویلای خاص باشد.

سخن آخر

برای داشتن یک ویلای خاص نکات زیادی را باید مدنظر داشت .و رعایت کردن هر چه‌بهتر این نکات ریز ما را در ساختن ویلایی خاص کمک می‌کند .به همین دلیل لازم است دراین‌خصوص از نظرات و تجربه‌های معماران با تجربه در این زمینه کمک و راهنمایی بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت مجله

با عضویت در مجله تخصصی معماریِ استودیو طراحی پی، از جدیدترین مطالب مرتبط با طراحی با خبر شوید، بهترین های علوم مهندسی را بهتر بشناسید و اطلاعات خود را به روز نمایید.